5.15.2014
 Pora na tekst z kategorii "anatomia gusła". Zacznę od końca i opiszę tzw. zakriepy, czyli formuły znajdujące się na końcu tekstu. Są one mniej lub bardziej rozbudowane, czasami ograniczają się jedynie do jednego lub kilku słów, które wydają się nie mieć większego związku z pozostałą częścią tekstu. 

 Niektóre formuły zamykające pochodzą z chrześcijańskich modlitw, są też takie charakterystyczne jedynie dla tekstów ludowych. Bardzo często używane jest słowo "Amen", spotka się także trzykrotne powtarzanie pewnych słów. 

 Do często stosowanych zakriepów należą (podaję tekst w języku polskim):
  • Tymi słowami na wieki wieków. Amen. Amen. Amen.
  • Bóg jest ze mną. Amen.
  • X jest ze mną (X - imię konkretnego Świętego).
  • Teraz i zawsze i na wieki wieków. Amen. Amen. Amen.
  • Niech tak będzie na wieki wieków.
  • Klucz. Zamek. Język (Amen).
  • Zamek w niebie. Klucz na dnie morza. 
  • Klucz w morzu, nic nie wyrzuci go na brzeg. 
  • Zły język - na zamek. Klucz - pod próg.
  • Niech moje słowa będą mocne i ułożone (ułożone w znaczeniu wyrzeźbione, odpowiednio dobrane, wymodelowane).
  • Moje słowa mocne-ułożone, mocne jak bułat (bułat to jedna z nazw damasceńskiej stali).
  • Niech moje słowa będą mocne i ułożone. Mocniejsze niż krzemień i silniejsze niż bułat.
  • Słowa moje kluczem, silne, silne siłą z twierdzi niebieskiej. Zamek w głębi morza.
  • Słowa kamienne. Zamek żelazny. Kto zamek otworzy, tego moje słowa przemogą.
  • Siedem świec zapalam, na siedem zamków zamykam.
  • Moje słowa silne jak w zamku rygiel.
  • Zamykam moje słowa zamkiem, klucz wrzucam do morza-oceanu, pod Święty Kamień.
  • Zamykam moje słowa na klucz i wrzucam go do morza. Jak morze nie wysycha, jak kamień nie widzi tak nikt nie dostanie klucza.
  • Usta i zęby moje zamkiem, język kluczem. Klucz na dnie morza, zamek we wrotach.

 W niektórych gusłach można spotkać się z zakriepami, w których zamek zostaje otwierany,a nie zamykany. Dotyczy to między innymi guseł używanych w czasie porodu, części guseł zorientowanych na podniesienie płodności oraz tych stosowanych w leczeniu niektórych chorób. W przypadku guseł porodowych zamek jest analogią waginy, która musi zostać otwarta, aby dziecko mogło przyjść na świat. Otwarcie zamka symbolizujące otwarcie łona ma poprawiać płodność - często używa się wtedy zakriepu "Ziemia zamkniem, niebo kluczem". W leczeniu chorób otwarcie zamka umożliwia otworzenie wrót chorobie, przez które opuszcza ona ciało chorego.


6 komentarzy:

  1. Bardzo przydatne. Można prosić o jeden tekst w całości, od początku do końca. Chodzi o tekst do rytu na pozbycie się choroby. Z góry dziękuję.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Na blogu jest kilka takich tekstów, więc wystarczy trochę poszukać :)
    Poza tym zależy jakiej choroby chcemy się pozbywać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiadomo. Może wrzody, może wątroba, może kamienie, może rak. :(

    OdpowiedzUsuń
  4. Wypadałoby się jednak dowiedzieć co to dokładnie jest, zwłaszcza, że wymieniasz kilka chorób z różnej mańki, że tak się wyrażę.

    Co do zaklęć to kilka na blogu jest:
    http://ziedzm.blogspot.com/2014/07/kapiokologia.html
    http://ziedzm.blogspot.com/2014/05/swieci-panscy.html

    do tego jeszcze tematy o jajku i o wosku.

    OdpowiedzUsuń
  5. To już trochę trwa. Z początku były sporadyczne pobolewania brzucha, zwłaszcza z prawej strony,wzdęcia. Teraz zdarza się częściej mimo ograniczenia posiłków, zrezygnowania z cebuli, smażonych potraw, mięsa. Ostatnio był ból brzucha, chyba jelita, wzdęcia i wymioty samym kwasem.

    OdpowiedzUsuń
  6. To nie wszystkie kłopoty jakie na mnie spadały od jakiegoś czasu. Wygląda mi to na klątwę. Domyślam się nawet czyją.Jest to ktoś, kto jawnie notorycznie mi szkodzi

    OdpowiedzUsuń

Szukaj na tym blogu

Łączna liczba wyświetleń

Archiwum

Obserwatorzy

Kontakt

mail: verm@onet.pl