7.10.2014
 W magii ludowej pewną rolę odgrywają różnego rodzaju magiczne i lecznicze kąpiele. Znam osoby, które twierdzą, że takimi kąpielami można wyleczyć większość chorób i zdjąć większość uroków/klątw. Podniosły one kąpiółkologię do rangi oddzielnej nauki i mogłyby na ten temat napisać sporą książkę. Ograniczę się do podstaw i postaram się pokazać, że cała rzecz nie musi się ograniczać do leżenia w wannie z odpowiednimi ziołami (najczęściej jest to ostrożeń warzywny).

Tego typu praktyki nie są oczywiście zarezerwowane jedynie dla magii ludowej - z tego typu kąpieli korzystają np. chasydzi. Po śmierci admora jego uczniowie obmywają ciało swojego nauczyciela w wodzie, a następnie sami się w niej myją wierząc, że kontakt wody z ciałem admora nadał jej szczególną moc.Oprócz tego typu kąpieli szczególną moc przypisuje się frazie "Na Nach Nachma Nachman Meuman" (link).

 Najprostszą wersją takiej kąpieli jest wykąpanie się w wodzie z dodatkiem naparu z odpowiedniego zioła lub ziół. Najczęściej polecanym w internecie ziołem na tę okazję jest ostrożeń warzywny. W praktyce, z tego co zauważyłem, częściej stosowana jest jednak, ze względu na swoje właściwości, bylica. Czasami dodaje się do niej jeszcze szałwię dla poprawienia skuteczności. Faza Księżyca nie jest aż tak istotna - przyjęło się przeprowadzać kąpiele przy Łunie ubywającej, ale nie jest to ogólna reguła, zwłaszcza wtedy, gdy przypadek jest naglący. Do kąpieli dodać można odrobinę zaczarowanej soli, a po kąpieli woda musi się odstać, aby można było potem ocenić ją pod kątem diagnostycznym.

 Przy okazji kąpieli można wspomagać się tekstami stosownych guseł. Przykładowe tekst wyglądać może np. tak:

Dziewięciu Świętych umywało XYZ od dwunastu chorób, od dwunastu nieszczęść: od Triasei, od Puchniei, od Żiełtuchy, od Ogniejastry, od Głuchiei, Gnietiei i Ogniei, od Zabuchy, od Łomiei i Karkuszy, od Gniadiei i Grynuszy. Tak jak rdza zjada żelazo niech i woda pochłonie dwanaście nieszczęść. Słowa zamknięte na siedem kłódek, siedmioma kluczami, a klucze na dnie morza.

 Niektórzy jeszcze bardziej rozbudowują cały rytuał i recytują gusła w czasie przygotowywania ziół, przygotowywania wody do kąpieli, w czasie samej kąpieli i po niej.

 Wiele guseł związanych jest też z kąpielą w bani. Część z nich została przerobiona tak, aby można było ich używać podczas kąpieli w wannie.

W trakcie przygotowania bani recytowano np: Moje choroby przejmie woda i para. Bajenny gospodarzu Antipko, bajenna matko Anfiso pomóżcie mi osiągnąć zdrowie, na wieki wieków.

W trakcie samej kąpieli proszono Antypkę i Anfisę o usunięcie chorób z ciała osoby biorącej kąpiel, a następnie przeniesienie ich do wody. Po zakończeniu rytuału i wytarciu się do sucha dziękowano bajennym gospodarzom za okazaną gościnę.

1 komentarz:

Szukaj na tym blogu

Łączna liczba wyświetleń

Archiwum

Obserwatorzy

Kontakt

mail: verm@onet.pl